Тема. Будова
ока людини. Деякі вади зору та їх корекція.
«…Нині
неможливо обійтися без знання фізики,
якщо
ти хочеш досягти ясності щодо
фізіологічних процесів в організмі людини »
Ю. Р.
Майєр
Мета: ознайомити учнів з будовою
ока, вадами зору людини та методами їх виправлення. Розвивати розуміння
властивостей ока як природного оптичного приладу. Виховувати бережливе
ставлення до своїх очей.
Основні поняття: око, акомодація,
адаптація, короткозорість, далекозорість, гострота зору, поле зору.
У
яких дослідженнях, спостереженнях використовується лінза?
Які
бувають лінзи?
Що
таке фокус лінзи?
Які
промені використовують при побудові зображення в лінзі?
Які
зображення можна отримати за допомогою збиральної лінзи?
Які
зображення можна отримати за допомогою розсіювальної лінзи?
Від
чого залежать розміри і розташування зображення предмета відносно лінзи?
2. Презентація
проектів на тему: „Способи збільшення освітленості свого робочого місця”.
II. Мотивація навчальної діяльності
Схрестіть великий
і вказівний палець руки (спробуйте поміняти їх місцями), а тепер цими двома
пальцями проведіть кілька кругових рухів по носу. Скільки у вас носів? (Здається,
два.) Чому? Скільки органів чуття у людини? Яке з них найголовніше?
„З усіх органів
чуття людини око – найвищий дар і чудовий витвір природи. Поети оспівували
його, філософи прославляли, а фізики намагалися наслідувати його як
неперевершений зразок оптичних приладів”, – говорив німецький учений
Г.Гельмгольц. М.Горький писав: „Нічого не може бути страшніше, ніж позбутися
зору. Це – велика образа, вона забирає у людини дев’ять десятих світу”. Це дійсно
так, бо 90 % інформації дає нам „сонячний орган” – око. Саме по собі око – шедевр
приладобудування. Навіть неозброєним оком людина побачить уночі свічку на
відстані 30 км. Уявіть собі терези, які були б однаково зручні для зважування
вантажних машин і лікарських порошків, і ви одержите далеко не повне уявлення
про розмах можливостей ока. Як же влаштоване око? Яким же чином око керує
світлом усередині себе?
III. Сприйняття навчального
матеріалу
1.Будова ока
(продемонструвати на макеті).
2.Утворення зображення
в оці.
3.Властивості ока.
4.Вади зору.
5.Окуляри.
6.Дотримання
необхідних заходів для збереження зору.
Око складається з власне ока (очне
яблуко) та допоміжних органів: повіки, м’язи, що рухають оком, органи, що
виробляють сльози (демонстрування муляжу і плакати).
Очне яблуко за
допомогою зорового нерва з`єднано з головним мозком. Воно має форму не зовсім
правильної кулі, що складається з ядра і капсули. Ядро поділяється на дві
частини. В меншій передній частині (4) є передня і задня камери, заповнені водянистою
вологою, і кришталик (5). Більша задня частина (6) вміщує склоподібне тіло.
Капсула
складається з трьох оболонок: зовнішньої білкової, або склери, яка спереду
переходить у рогівку (3), середньої судинної оболонки, яка спереду переходить у
райдужну оболонку з отвором у центрі (2) – зіницею; внутрішньої – сітківки (7).
Зображення предмета утворюється на сітківці, яка є світлочутливою ділянкою ока.
Тут є світлочутливі елементи –
колбочки і палички.
Кришталик –
прозоре пружне тіло, що має форму двоопуклої лінзи. Кришталик утримується
м`язами, які, скорочуючись або видовбуючись, міняють опуклість кришталика, а
отже, і його фокусну відстань.
ØЯку роль відіграє зіниця ока?
Зіниця попускає різну кількість світла. Отвір
зіниці стає меншим при світлі, і збільшується, коли сутеніє. У темній кімнаті
зіниця ока відкривається максимально.
Світло, що
потрапляє в око, заломлюється на передній поверхні ока, в рогівці, кришталику і
склоподібному тілі, завдяки чому на сітківці одержується дійсне, зменшене,
обернене зображення предмета. Світлове зображення подразнює закінчення зорового
нерва. Це подразнення передається за допомогою нервових волокон до кори
головного мозку і людина бачить предмет.
ØЧому кришталик дає обернене
зображення предмета, а ми бачимо його нормально?
Це властивість нашого мозку. Між іншим,
науково доведено, що новонароджена дитина бачить зображення перевернутим і
тільки з часом сприймання мозком стає нормальним.
ØПоясніть, будь ласка, що
означає слово акомодація?
Акомодація – це властивість ока пристосовуватися до розглядання
предметів, що перебувають на різних відстанях. Це слово походить від
латинського слова, що означає пристосування. Межі акомодації для нормального
ока сягають від нескінченності до 12 -15 см.
Адаптація
ока. Без
світла немає зору, Ми бачимо тільки при наявності зору. Якщо людина перейде з
темного приміщення в світле в перший момент наступає осліплення. Але з часом
око адаптується.
Відчуття
кольору. людина володіє здатністю розрізняти кольори, а це
забезпечує додаткову інформацію. В сітківці є три типи фоточутливих колбочок,
які сприймають три кольори. Червоний, зелений, синьо-фіолетовий. Часто людина
не може відрізнити зелений колір від червоного, ці кольори сприймаються як
сірий. Такий недолік називають кольороаномалією.
Демонстрація явища інерції зору (хвиляста ручка). Діти
приводять приклади із своїх спостережень. Усі ці явища можна пояснити так
званою інерцією зору.Зорові відчуття
викликані подразненням сітківки ока зникають не відразу після припинення дії
подразника, а тривають ще приблизно 0,1 с. Тому зорові подразнення з перервою
не більше 0,1 с створюють єдине подразнення. На цій властивості ока засновано
використання кіно, телебачення.
ØВід чого може псуватися зір
людини?
Є різні фактори. Якщо це хвороба, потрібно
вчасно звернутися до лікаря. Але є й суб`єктивні чинники, що впливають на
погіршення зору. Перш за все це порушення норм гігієни зору. Наприклад, молоді
люди люблять часто читати лежачи, в рухомому транспорті, в недостатньо
освітленому місці. Читати і писати потрібно завжди за добре освітленим столом,
сидячи з випрямленою спиною. Тримати книжку треба на відстані близько 25 см від очей, Ця відстань
називається відстанню найкращого зору – мінімальна відстань від предмета до
ока, при якій можна розглядати дрібні деталі без великого напруження.
У нормального ока зображення
близьких і віддалених предметів завжди потрапляють на дно очного яблука ( так
звану жовту пляму) завдяки тому, що при зміні погляду на більш віддалений
предмет м`язи кришталика змінюють його форму (значить і фокусну відстань) так,
щоб зображення предмета було знову на жовтій плямі. Але з роками, а іноді з
причин біологічних відхилень, кришталик втрачає еластичні властивості і вже не
реагує, як раніше ( слабо або дуже слабо змінює свою форму). Виникає так звана
далекозорість або короткозорість. Зображення предмета у короткозорих утворюється
перед сітківкою. Цей недолік легко усунути за допомогою окулярів з увігнутими
лінзами. Зображення предмета у далекозорих утворюється за сітківкою. У цьому
випадку на допомогу прийдуть окуляри зі збірними опуклими лінзами.
IV. Узагальнення знань
З першого дня
появи дитини зір допомагає їй пізнавати навколишній світ. За допомогою очей
людина бачить чудовий світ фарб і сонця, сприймає багато інформації. Око дає
можливість читати та писати, знайомитися з мистецтвом. Око має форму кулі,
воно захищене щільною оболонкою, яка називається склерою. Передня частина
склери – райдужна оболонка, за райдужною оболонкою розміщено кришталик, а потім
рогову оболонку. У рогівці є отвір
– зіниця, діаметр якої залежно від освітленості може змінюватися приблизно від
2 мм до 8 мм. Задня частина склери вкрита сітчастою оболонкою. Здатність
кришталика змінювати свою кривизну в разі зміни відстані до предмета, який
розглядаємо, називають акомодацією зору.
Є багато
захворювань, які не загрожують життю, але позбавляють людину можливості бачити
світ. Це – хвороби зору. За даними ВООЗ у світі приблизно 40 млн сліпих людей.
Короткозорість – це вада зору, за якої оптична сила системи ока така мала, що
зображення предмета розташоване перед сітківкою ока. Далекозорість – це
хвороба, за якої людина бачить на дуже великі відстані, а от предмети,
розташовані перед очима, розгледіти не може.
V. Підсумки уроку
Інтерактивна
вправа „Незакінчене речення”
Учні підсумовують
вивчене одним реченням, починаючи словами: „Я зрозумів, що...”
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати
відповідний параграф підручника та O.K.
2. Намалювати на
аркуші паперу формату А4 схему ока як оптичної системи.